SZANOWNI PAŃSTWO! 

W maju 2022 roku Państwa dzieci przystąpią do egzaminu ósmoklasisty. Uczniowie o szczególnych potrzebach edukacyjnych, a także w trudnej sytuacji losowej lub zdrowotnej będą mieli możliwość skorzystać z dostosowania formy  lub/i warunków egzaminu ósmoklasisty. Dostosowanie form egzaminu ósmoklasisty polega na przygotowaniu odrębnych arkuszy dostosowanych do potrzeb   i możliwości zdających, natomiast dostosowanie warunków polega na:  

  1. zminimalizowaniu ograniczeń wynikających z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym ucznia,
  2. zapewnieniu uczniowi miejsca  pracyodpowiedniego do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, 
  3. wykorzystaniu odpowiedniego sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych,
  4. odpowiednim przedłużeniu czasu przewidzianego na przeprowadzenie egzaminu 
    ósmoklasisty z danego przedmiotu lub przedmiotów, 
  5. ustaleniu zasad oceniania rozwiązań zadań wykorzystywanych do przeprowadzania 
    egzaminu ósmoklasisty, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 2 ustawy,  
    uwzględniających potrzeby edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia,  
  6. zapewnieniu obecności i pomocy w czasie egzaminu ósmoklasisty nauczyciela 
    wspomagającego ucznia w czytaniu i/lub pisaniu lub specjalisty odpowiednio z zakresu danego rodzaju niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym, jeżeli jest to niezbędne do uzyskania właściwego. 

Uczniowie uprawnieni do dostosowań: 

 

Dokumenty, na podstawie których przyznawane jest dostosowanie formy lub/i warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty: 

  • orzeczenie wydane ze względu na niepełnosprawność, 
  • orzeczenie wydane ze względu na niedostosowanie społeczne,
  • orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania,
  • zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza,
  • opinia poradni PPP o specyficznych trudnościach w uczeniu się (dysleksja,dysgrafia , dysortografia, dyskalkulia),
  • pozytywna opinia rady pedagogicznej w przypadku uczniów:

- objętych pomocą psychologiczno – pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji lub sytuację kryzysową lub traumatyczną, 

- cudzoziemców, którym ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu. 

 

Zaświadczenia o stanie zdrowia i opinie poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym opinię poradni specjalistycznej, należy przedłożyć dyrektorowi szkoły do 15 października 2021r.

 

W sytuacjach losowych zaświadczenie lub opinia mogą być przedłożone w terminie  
późniejszym, niezwłocznie po otrzymaniu dokumentu. 

 

Ponadto w szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych dyrektor szkoły, na wniosek rady pedagogicznej, może wystąpić do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej z wnioskiem o wyrażenie zgody na przystąpienie ucznia do egzaminu ósmoklasisty w warunkach dostosowanych do jego potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych. 

Opinia rady pedagogicznej wydawana jest na wniosek: 

  1. nauczyciela lub specjalisty wykonującego w szkole zadania z zakresu pomocy 
    psychologiczno-pedagogicznej, prowadzących zajęcia z uczniem w szkole, po  
    uzyskaniu zgody rodziców albo pełnoletniego ucznia, lub  
  2. rodziców (prawnych opiekunów).

Szczegółowe informacje dotyczące dostosowań znajdą Państwo pod linkami: 

https://www.oke.gda.pl/plikiOKE/Egzamin_osmoklasisty/Informacje_o_egzaminie/2022/2021-08-20%20E8%202022%20Informacja.pdf 

https://www.oke.gda.pl/plikiOKE/Egzamin_osmoklasisty/Informacje_o_egzaminie/2022/2021-08-20%20E8%20Komunikat%20o%20dostosowaniach%202022.pdf 

 

    Z poważaniem                                                                                                                      Dyrekcja SP 65 w Gdańsku